Bij een en face stand van het hoofd ziet u het gezicht van het model recht van voren. Het gezicht is zo het minst ruimtelijk. In de en profil stand, waarbij u het gezicht van opzij ziet, is ook weinig diepte te ontdekken. De trois quarts stand waarbij het gezicht een kwartslag is gedraaid, laat de neus op driedimensionale wijze uitsteken. Hierdoor levert de driekwartstand het meest ruimtelijke beeld van een gezicht op.

De driekwart stand (trois quarts) versus en profil en en face
Bij de trois quarts stand is het gezicht naar de tekenaar toegedraaid, op zo’n manier dat van de ene helft van het gezicht meer te zien is dan van de andere helft. De trois quarts stand geeft het meest ruimtelijke beeld van een gezicht. Bovendien laat deze stand de karakteristieke vorm van de neus goed zien. Deze stand is de meest geliefde stand bij portrettisten. Het portret krijgt meer levendigheid dan bij en profil of en face (recht van voren) het geval is.




De horizontale lijn deelt het gezicht in tweeën. Afstand a is gelijk aan afstand b. De verticale lijn laat zien dat bij trois quarts het hoofd gedraaid is waardoor de tekenaar minder ziet van de gezichtshelft die zich het verste van hem af bevindt.
 
De verhoudingen van het gezicht bij trois quarts
Bij de trois quarts stand kun je, net als bij en face, de kop door een verticale lijn schematisch in tweeën delen. Deze verticale lijn heeft twee ijkpunten: hij loopt van een punt in het midden van de neusbrug naar een punt op het midden van de bovenlip. Loodrecht op deze lijn komt de horizontale lijn die de hoogte van de ogen aangeeft. Deze lijn bevindt zich in het midden van de verticale lijn.

Bestudeer uzelf in de spiegel
De verhoudingen van de trois quarts stand kunt u heel goed aan de hand van uw eigen hoofd bestuderen. Een spiegel die groot genoeg is om uw hele hoofd in te zien is wel een vereiste. U zet de spiegel niet helemaal recht voor u maar een beetje opzij. U zult uw hoofd dan enigszins draaien als u in de spiegel kijkt. Als het voor u eenvoudig is iemand voor u te laten poseren geniet die mogelijkheid toch de voorkeur. U kunt het model dan in verschillende stappen, vanaf de en profil stand, het hoofd naar u toe laten draaien. Van elke houding maakt u een schets waarin u de verhoudingen binnen het gezicht vastlegt.
 
Dorinde van Oort, leo Vroman (1992),
potlood en oliepastel op papier, 50 x 65 cm

De verhoudingen van het gezicht van de dichter Leo Vroman zijn overdreven waardoor dit een heel karakteristiek portret geworden is.
 
De techniek uitleg met voorbeelden komen uit de online tekencursus “Tekenen met Marianne”, waarmee Nationaal Atelier samenwerkt. In deze online cursus Tekenen vind je in 40 video’s en 40 e-books de beste technieken en duidelijke uitleg om treffende portretten, schitterende landschappen, spannende composities en uitdagende perspectieven te maken. Klik hier voor een GRATIS proefaflevering!

Meer tekentips uit de reeks Tekenen met Marianne lezen?
Les 1: Frottage
Les 2: Aquarel, Gouache en Wassingen
Les 3: De anatomie van de schedel
Les 4: Het tekenen van een interieur
Les 5: Licht en donker in de kunst: Clair-Obscur 
Les 6: Cézanne en de Kubisten 

Vragen? Stel ze hieronder!