Tijdens de lockdowns in de Covid-tijd dacht ik "ik kan nu toch geen kant op, dus laat ik maar eens een lekker ingewikkeld schilderij maken met hiërogliefen en zo". Vlak voor de Covid-uitbraak was ik op reis geweest in Egypte, dus de inspiratie hiervoor was gauw gevonden. Aanleiding was één van mijn reisfoto's met daarop een tempel met een zuilengalerij, waardoor het licht prachtig scheen. Op elke zuil staat een godin met een godinnenstaf afgebeeld. Ik was vooral geboeid door Sekhmet, een godin met een vrouwenlijf en een leeuwenkop. Een godin met twee gezichten. Sekhmet is de godin van de oorlog en vernietiging. Nadat de oppergod Ra destijds het bloedvergieten van Sekhmet te gek vond worden, liet hij Sekhmet dronken voeren. Daarna was zij milder gestemd en werd zij godin van de heling en genezing. Ik vond dat zo'n stoere godin natuurlijk niet opgesloten hoort te zitten binnen een zuil van een tempel! Dus heb ik haar op mijn schilderij bevrijd. In lijn met wat in 2020 de wereld in zijn greep hield, heb ik haar godinnenstaf het Covidvirus gegeven. Om de slachtoffers van dit vreselijke virus te eren, heb ik op de achtergrond de schaduw van Anubis gemaakt , de beschermer van de doden. Hij staat bij een zogenaamde 'valse deur' die fungeert als een poort naar de onderwereld. Sekhmet, godin met twee gezichten....het kan met haar twee kanten op gaan. Gaat zij de wereld vernietigen met het virus? Of juist genezen? Anno nu weten we inmiddels beter. Het virus is er nog, maar niet met het verwoestende effect van een paar jaar terug. Wat een bevrijding...
Schilderwerk
Olie
50 x 70
2020
Mei Wedstrijd: Bevrijding
Figuratief
comments.comments-added