Dit schilderij is geïnspireerd door het recente bouwwerk in New York genaamd 'The Vessel'. De Vessel of ook wel de New York’s Staircase genoemd, is een combinatie van een gebouw, een monument en een kunstwerk. De Vessel bestaat volledig uit trappen die door middel van platforms aan elkaar verbonden zijn. Het lijkt nog het meest op een soort omgekeerde bijenkorf en bestaat uit 154 trappen met in totaal maar liefst 2500 treden. De Vessel is 15 verdiepingen hoog. Bij het maken van het schilderij is Bert uitgegaan van twee gedachten. De eerste was om het gebouw een plaats te geven in Rotterdam, stad van de moderne architectuur waarin het gebouw uitstekend zou passen. Om die reden zijn in het schilderij vanaf de uitzichtplatforms diverse doorkijkjes over de binnenstad en omliggende wijken van Rotterdam te zien. De tweede gedachte van Bert bij dit gebouw annex kunstwerk was, dat door de ronde vorm en holle structuur vanuit het centrum alle platforms kunnen worden geobserveerd waardoor het sterke overeenkomsten vertoont met een panopticon, zoals bedacht door door de Engelse Verlichtingsfilosoof Jeremy Bentham. Het panopticon maakt het mogelijk mensen te controleren, te disciplineren, te bewaken, bestuderen, vergelijken en te verbeteren. Een gebouw volgens dit principe ontworpen bestaat uit een centrale hal met daar omheen ringen van cellen over verschillende verdiepingen gestapeld. Eén opzichter in de hal volstaat om alle bewoners te bewaken, te kennen en te beheersen. Het panopticum dient volgens Bentham veel doelen: als gevangenis, als school, als werkplaats of hospitaal. Tegenwoordig wordt het panopticon vooral geassocieerd met een gevangenis in het algemeen of een koepelgevangenis in het bijzonder. Het oog in het schilderij staat hier voor de observator die alles in één oogopslag kan overzien.

Schilderwerk

Olieverf op linnen

120 x 100 x 5

2019

Realistisch


Dit werk is te koop


Neem direct contact op met bert--hermans voor meer details over desbetreffende kunstwerk. Een e-mail wordt direct naar de aanbieder verstuurd, gegevens worden niet vastgelegd door Nationaal Atelier.




comments.comments-added

Mijn exposities

  • Trein gemist
    Panopticon
    De laatste ambtenaar
    Wachten op de post
    Industrieel en cultureel erfgoed Rotterdam
  • Stadhuis Leiden, voorzijde dubbel tweeluik
    Het tribunaal
    De trouwzaal, linker doek binnenzijde tweeluik
    De trouwzaal, rechter doek binnenzijde tweeluik
    Stadhuis Leiden
  • Dangerous Times
    De anderhalvemetersamenleving
    De Electriciteitsfabriek
    De violiste
    De Electriciteitsfabriek Den Haag
  • Ongenaakbaar
    Afscheid
    Prooi voor de wolven
    DordtYart Dordrecht