It ain't over

bert--hermans

De titel van dit schilderij verwijst naar de Engelse uitdrukking ‘It ain’t over until the fat lady sings’ of, in het Nederlands: ‘Het is niet voorbij voordat (of totdat) de dikke dame zingt’. Dit Engels spreekwoord betekent dat het pas voorbij als het ook echt afgelopen is. Je gebruikt deze uitdrukking als een situatie zijn einde nadert. In dit geval slaat het op de coronacrisis. In het schilderij zijn verschillende verwijzingen daarnaar te vinden, zoals de waarschuwingsborden voor COVID-19, links- en rechtsonder. Ook in de raampartij zijn enkele verwijzingen naar de coronacrisis te vinden. In de twee ramen linksboven de ingang luidt iemand de noodklok en in de twee ramen midden boven de ingang wordt een dame gevaccineerd. Op het schilderij zijn twee operazangeressen te zien die allebei verwijzen naar de titel van het schilderij. Eén zangeres midden op het ingangspad en de andere in een raam rechtsboven de ingang. In de oorspronkelijke versie van het spreekwoord staat nog de opera genoemd: “The opera ain’t over till the fat lady sings’. Men gaat er vanuit dat hier op de operacyclus Der Ring des Nibelungen van Richard Wagner werd gedoeld. De cyclus bestaat uit vier opera’s van totaal 19 uur muziek. Aan het eind van de vierde avond is het dan eindelijk zover dat Brünhilde aan haar laatste aria begint. De dames, die de rol van Brünhilde zongen, waren in het algemeen niet bepaald slank. De spreekwoordelijke operazangeres als dikke dame was daarmee geboren. Met andere woorden: als de dikke dame gaat zingen – ook al heeft ze dat de afgelopen uren voortdurend gedaan – dan is het pas echt afgelopen. Uiterst rechts in de nis staat een beeld van de Dokwerker als monument van verzet, in dit geval in de strijd tegen het virus. Het interieur van het schilderij is ontleend aan de Steiger- of Dominicuskerk in Rotterdam. Bert was hier tijdens een stadswandeling ‘Wederopbouw’ in Rotterdam op 25 augustus 2020. Het wederopbouwmonument uit 1960 is ontworpen door Chris Knol van Kraaijvanger Architecten en is sinds 2013 een Rijksmonument. Belangrijkste kunstwerk in de kerk is de grote glas-in-betonwand aan de ingangszijde van Berend Hendriks. Het raam is in werkelijkheid acht meter breed en zes meter hoog en is pas vier jaar na de opening aangebracht. Het raam verbeeldt het verhaal uit het Bijbelboek Exodus. God geeft Mozes de opdracht om de Israëlieten voor te gaan om zich te bevrijden uit het slavenhuis te Egypte. Zij gaan op weg naar het Beloofde Land en God gaat voor hen uit. De hemelse kleuren van blauw en rood vergezellen hen. In het schilderij bevrijden de genoemde personen zich van het coronavirus.

Schilderwerk

Oilieverf op doek

100 x 70 x 3

2021

Figuratief


Dit werk is te koop


Neem direct contact op met bert--hermans voor meer details over desbetreffende kunstwerk. Een e-mail wordt direct naar de aanbieder verstuurd, gegevens worden niet vastgelegd door Nationaal Atelier.




comments.comments-added

Mijn exposities

  • Trein gemist
    Panopticon
    De laatste ambtenaar
    Wachten op de post
    Industrieel en cultureel erfgoed Rotterdam
  • Stadhuis Leiden, voorzijde dubbel tweeluik
    Het tribunaal
    De trouwzaal, linker doek binnenzijde tweeluik
    De trouwzaal, rechter doek binnenzijde tweeluik
    Stadhuis Leiden
  • Dangerous Times
    De anderhalvemetersamenleving
    De Electriciteitsfabriek
    De violiste
    De Electriciteitsfabriek Den Haag
  • Ongenaakbaar
    Afscheid
    Prooi voor de wolven
    DordtYart Dordrecht