Kijk onder dit artikel naar het filmpje

LEIDEN – 9 juli 
 
Jurylid Alexander Pechtold was moderator, Nicole Roemer, curator/ conservator van de Leidse Lakenhal stond hem bij, evenals Nationaal Atelier curator Willem Bakker. Sam Drukker en Luc van Driessen jureerden weliswaar mee, maar waren er nu niet bij wegens vakantie elders. Ondanks de vakantieperiode waren toch nog zes makers van de elf geselecteerde werken in Leiden op de Sneeuwwitje opgesteld. Daartussen uiteraard de drie prijswinnaars.
 
Nationaal Atelier curator Willem Bakker beschreef hoe de keuze uit bijna honderdveertig werken was teruggebracht naar elf, en van elf naar drie: “Daar is de afgelopen week druk over gewikt en gewogen. Want de kwaliteit was duidelijk weer een niveau gestegen”. Vervolgens nodigde hij genomineerde Meindert Kloppenbrug uit om naar voren te komen, zorgvuldig ontwijkend om welke prijs het ging. Ook Renate Sombroek en Maja Vulcevic moesten eraan geloven.
 
Meinart_Kloppenberg.png

 
“Meinart Kloppenberg maakte een monotype van een dartele koe in de wei, een oer-Hollands beeld in een ongewone techniek. Zo vrij als het dier zich voelt, zo vrij veegt en krast en smeert de kunstenaar met verf totdat het beeld hem bevalt. De vitale prent verbeeldt een en al levenslust, in de lucht, in de wei en ook in de koe zelf. Dat maakt de plaat spannend, juist omdat er alleen met zwart is gewerkt. Kijk toch hoe subtiel de witte vlek op de rug van de koe net witter lijkt dan de lucht.”
 
Renate_Sombroek.png

“Dan kom ik bij Renate Sombroek met een schitterend Oost-Gronings landschap, opgebouwd uit eindeloos veel laagjes en stipjes kleurpotlood. Een bijzondere techniek. Er is zo veel te zien. Beneden zijn paaltjes, boompjes, struiken, paarse heggen en een fris bloeiend boompje. Met verfijnde, met verfijnde en elegante vormen brengt de kunstenaar alles bij elkaar in haar eenvoudige vormentaal. Dat zet zich door in de lucht – er ontstaan allerlei prachtige patronen en warm koude contrasten, spannend en onnavolgbaar. Geef Renate een vinger en ze pakt de hele hand. En misschien haar grootste kracht is wel haar frisse en rijke coloriet.”
 
Maja_Vucetic.png

“Tot slot Maja Vucetic. Veel zonniger kan het niet: een geel veld vol bloei onder een strakblauwe hemel. De kijker voelt de zindering en wordt naar de horizon gezogen door de geraffineerde opzet van de bladeren en bloemen die naar beneden toe scherper, groter en meer uitgewerkt zijn en naar boven toe vervagen. Waar het geel in de verte de blauwe lucht aantikt, is een tekenachtige bomenrij zichtbaar. De kunstenaar weet de beschouwer heel knap de warmte te laten voelen - en dat alleen met beeld. Een bijzondere bijkomstigheid, hebben we bedacht, anno 2023, associeert het werk heel sterk met de Oekraïense vlag.”
 
Voor het moment suprême gaf Bakker het woord aan moderator Alexander Pechtold.
“Voor we beginnen met de uitreiking is het goed om te memoreren dat we de vorige wedstrijd al tegen elkaar zeiden hoe moeilijk ons de keuze viel. Deze keer was het niveau nóg beter - en daarmee de keuze nóg moeilijker. Eigenlijk alle elf genomineerden hadden genoeg in huis voor een prijs. Maar ja, er kunnen er natuurlijk maar drie winnen...”
 
De uitslag, in Pechtold’s volgorde: tweede prijs: Meinart Kloppenburg; eerste prijs: Renate Sombroek; derde prijs en tevens publieksprijs: Maja Vucetic.