Nicole Roepers is verantwoordelijk voor tentoonstellingen met kunstenaars uit binnen- en buitenland. Ook is zij onder andere werkzaam geweest bij het Centrum Beeldende Kunst Leiden en werkte ze mee als co-curator bij het project Utopisch Nest (2009-2011). Een samenwerking waarin theater, beeldende kunst en wetenschap samenkwamen.
Wij stelden haar een aantal vragen:
Als Conservator zie je veel en diverse kunstwerken. Welk werk of collectie is je het meest bijgebleven en waarom?
Wat een ongelofelijk moeilijke vraag, want dat zijn er veel! In algemene zin kan ik stellen dat ik meestal het meest onder de indruk ben van kunstwerken als zij in heel goede context gemaakt- en vertoond zijn. Natuurlijk kan ik genieten van veel individuele werken, ook van l’art pour l’art kunstwerken. Maar de meeste impact ontstaat wanneer de context perfect klopt. Een allereerste overweldigende ervaring had ik in de jaren 90 toen ik het Japanse eiland Naoshima bezocht. Inmiddels is het een wereldberoemde kunstlocatie, maar toen stond het nog in de kinderschoenen. Hier kwamen kunstwerken in zowel de openbare ruimte als in een museum samen met een prachtige natuur, bijzondere architectuur (Tadao Ando) en cultuurgeschiedenis. Diverse werken hadden ook een participatief karakter, wat de ervaring nog eens intensiveerde
Wat maakt de Lakenhal zo bijzonder?
Museum de Lakenhal is een bijzonder museum, omdat het enerzijds de geschiedenis van het oorspronkelijke gebouw, een 17e eeuwse keurhal voor Lakense stoffen, verteld. Dat is uniek voor Nederland. De Lakenhal is sinds 1874 hét stadsmuseum voor beeldende kunst, geschiedenis en kunstnijverheid van Leiden. Dat verleden van de stad belichten wij in 7 collectiepresentaties, met o.a. aandacht voor hoogtepunten zoals Lucas van Leyden’s ‘Laatste Oordeel’, schilderijen van Rembrandt en tijdgenoten: de ontwikkeling van kunststroming De Stijl met kunstenaars Theo en Nelly van Doesburg. Daarnaast is de Lakenhal gewoonweg een prachtig klassiek museumgebouw, maar binnen de collectiepresentaties en tentoonstellingsbeleid werken we veelvuldig samen met hedendaagse kunstenaars die een actueel accent aan de (collectie)geschiedenis toevoegen. Die combinatie maakt het museumbezoek tot een verrassende ervaring.
Onlangs zijn jullie vanuit de Lakenhal gestart met een wedstrijd voor jonge kunstenaars (de Doesjenel Prijs). Waarom vind jij het belangrijk dat jonge kunstenaars en hun werken gezien en gestimuleerd worden door bijvoorbeeld het organiseren van zo’n wedstrijd?
Als kunst- en stadsmuseum staan wij in het hier en nu. Het stimuleren van jong (Leids) talent vinden wij daarin belangrijk. Ook om daarmee actief deel te nemen aan het Leidse kunstklimaat. Al lang organiseren wij de jaarlijkse Kunstroute, een atelierroute langs zo’n 125 kunstenaars. Met het instellen van een prijs voor jong talent voegen we daar een extra dimensie aan toe. De prijs wordt mede ondersteund door ons Jong Mecenaat, dat jong kunstzinnig talent op diverse wijze stimuleert. Naast de eer om de prijs te winnen, bieden we de 3 genomineerden de kans op een museale presentatie, wat wellicht nog meer waardevol voor ze is.
Waarom besloot je je als expert aan te sluiten bij Nationaal Atelier?
De prijsuitreiking van jullie Winter Wedstrijd vond eerder dit jaar plaats in ons museum. Naar aanleiding hiervan werd ik gevraagd voor de jurering van de volgende prijs. Daarnaast zijn jullie bezig met de plaatsing van de gerestaureerde atelierboot van beeldhouwer Frans de Wit, de Sneeuwwitje, in het Singelpark. Als museum hebben wij veel werk van Frans de Wit in de collectie en zijn wij verheugd dat zijn mooie atelierboot een goede nieuwe functie krijgt. Ik heb Frans de Wit redelijk goed gekend en mooie herinneringen aan hem en het ontstaansproces van zijn werken: reden genoeg om op jullie verzoek in te gaan!
Stel: je krijgt € 100.000 voor het museum: welk werk of werken zou jij aanschaffen en waarom?
Ik ben – ook vanuit mijn functie in het museum- met name geïnteresseerd in het initiëren van projecten, het geven van opdrachten aan kunstenaars, vanuit een gerichte en actuele vraagstelling. Zo begeleidde ik tijdens de restauratie en uitbreiding van het museum een tiental kunstenaars bij het produceren van een nieuw werk dat een permanente plek in ons museum kreeg. Als ik nu een ton beschikbaar zou hebben zou ik ook daarvoor zo’n zelfde vorm kiezen: een opdracht aan 1 of meerdere kunstenaars. Afhankelijk van de insteek of onderwerp heb ik diverse wenslijstjes van kunstenaars in het hoofd, maar die ga ik hier nog niet delen :)
Wil je nog iets kwijt?
Ik vind het mooi dat er een landelijk podium is dat de vele makers en liefhebbers van beeldende kunst met verschillende initiatieven ondersteund. Erg leuk dat de stad Leiden daar nu een centrale rol in speelt!
Foto Nicole Roepers: Floren van Olden
Foto Lakenhal: Nationaal Atelier
Nationaal Atelier verwelkomt Nicole Roepers, conservator Museum de Lakenhal
Met de Lente Wedstrijd in volle gang voegen wij met trots een nieuw jurylid toe aan ons expert team. Het team van Sam Drukker, Alexander Pechtold, Luk van Driessche en Willem Bakker wordt per heden versterkt door Nicole Roepers – conservator actuele kunst bij Museum de Lakenhal in Leiden.
comments.comments-added