Dat de wethouder enthousiast was over de komst van de Sneeuwwitje, klonk door in haar spontane uitnodiging aan het Nationaal Atelier Team. “Kom eens langs op het stadhuis, dan kunnen we samen met ons Cultuur Team vast mooie plannen bedenken voor de leden van Nationaal Atelier. Misschien een boetseer-wedstrijd? Of het inrichten van een beeldentuin? Want ook buitenexposities juichen we toe, vanzelfsprekend rond de Sneeuwwitje”, aldus Van Delft.
 

Voorzitter Cultuurkwartier Leiden Amito Haarhuis sloot daarbij aan: “Nu dit prachtig ontworpen en deskundig gerestaureerde atelierschip terug is in Leiden en locatiepartner is geworden van Nationaal Atelier, gaan we bekijken of we het Cultuurkwartier kunnen uitbreiden naar het Ankerpark. Het draait uiteindelijk om een coalition of the willing, en ik proef hier heel veel willing, zogezegd.” De noordwestkant van het Leidse stadscentrum is het Cultuurkwartier. Dat heeft volgens de Stichting Cultuurkwartier de hoogste cultuurdichtheid van Nederland, met tientallen culturele instellingen, creatieve broedplaatsen, kunstzinnige zelfstandigen en ondernemers. De stichting spant zich in om samenhang en samenwerking in het gebied te bevorderen en om de buitenruimte vorm te geven. De Sneeuwwitje past naadloos in dat plaatje: geregeld zal er werk te zien zijn van kunstenaars die zijn aangesloten bij online tentoonstellingsplatform Nationaal Atelier.

Ook in de toespraak van Elsje Drewes, auteur van het kloeke boek over Frans de Wit en zijn boot, klonk onverbloemd enthousiasme: “Wat ontzettend fijn dat het schip er weer is en een culturele functie krijgt.”

4.jpgAanwezigen bij de onthulling noemden het schip een sierlijke aanwinst voor de Leidse wateren. Zulke en andere complimenten kon met name Emmanuel Verhagen (bij velen beter bekend als Krul) bijschrijven. Hij is de restaurateur en eigenaar en deelt graag zijn liefde voor het schip: “Ik nodig alle leden van Nationaal Atelier uit om de Sneeuwwitje te tekenen, te fotograferen, te boetseren of te schilderen. Winnaars zouden dan bijvoorbeeld een weekendje mogen logeren en werken in de Sneeuwwitje. Is dat een idee?” Verhagen is opgelucht. “Het was niet altijd gemakkelijk om vergunningen en andere zaken geregeld te krijgen”, memoreert hij. “Die ambtenaren bij de gemeente kregen steeds andere banen. Maar na negen jaar is het gelukt en daar ben ik dolblij om.”
 
Jurylid Alexander Pechtold toonde zich de geroutineerde moderator van de opening. Met flair en improvisatietalent wist hij het vanwege de drukte aangepaste programma soepel te laten verlopen en te verbinden: “Bij kunst moet je niet willen werken met protocollen en draaiboeken. De vrolijke energie die ik hier voel, is prachtig. We hebben met Nationaal Atelier een mooie, groeiende club van liefhebbers en makers van beeldende kunst. Op naar een derde locatiepartner!”

De laatste werkzaamheden aan de Sneeuwwitje (badkamer, wc, keukenblok en bartafel staan op het lijstje) vinden de komende zes tot acht maanden plaats. Nationaal Atelier programmeert vanaf dan haar eerste activiteiten in Leiden.