juryleden

Dominique van der Mee

is hoofdredacteur van Tableau Magazine. Vanuit haar kunst en culturele achtergrond en haar passie voor beeldende kunst is ze de afgelopen 20 jaar werkzaam geweest in de kunstsector. Van het organiseren van exposities samen met hedendaagse kunstenaars tot het adviseren in contemporary art voor particulieren en bedrijven. 

Waar ga je op letten bij het jureren?
Ik ga beoordelen op techniek/ambacht/esthetiek/concept en het belangrijkst wat mij persoonlijk betreft: emotie... stelt het werk mij een vraag... wil ik hier meer van weten, zit er een stuk vervreemding in of is het gewoon een mooi werk, raakt het mij? 



juryleden

Michiel van Pinxteren

is de zoon van beeldhouwer Ben van Pinxteren. Zijn opleiding kreeg hij aan de Wackers Academie in Amsterdam. Na zijn opleiding woonde hij in 's Graveland en werkte in een restauratiesteenhouwerij. Later verhuisde hij naar Nijmegen waar zijn atelier staat op het voormalige Honigcomplex. Zijn werken zijn door particulieren aangekocht maar staan ook in de openbare ruimte. Regelmatig zijn er restauratieopdrachten van de gemeente Nijmegen. Het ambachtelijke van zijn beroep uit zich door de keuze van zijn materialen: hout, brons en steen.

Waar ga je op letten bij het jureren?
Dat ik als beeldhouwer wellicht minder met het schildertechnische bezig ben, maar wel veelvuldig met compositie/monumentaliteit en zeggingskracht. Verder heb ik oog voor de kracht van eenvoud en verbeelding en geloof ik in autodidact talent.
 

Talent verloochend zich niet, een goed kunstwerk zal dat aantonen.




 

Charlotte Hoitsma

is afgestudeerd in kunstgeschiedenis. Als student Kunstgeschiedenis begon ze ruim 2,5 jaar geleden bij de Keep an Eye Foundation als galeriemedewerker voor Galerie Pouloeuff.
"Mijn studie Kunstgeschiedenis ervoer ik als een tijdreis. Ik vond het leuk om via beelden te ontdekken wat mensen in een bepaalde periode belangrijk of mooi vonden." Daarna is ze werkzaam geweest als junior conservator bij het Stedelijk Museum Alkmaar en heden ten dage bij Het Noordbrabants Museum. 

Waar ga je op letten bij het jureren?
Het landschap is natuurlijk een van de meeste bekende genres in de kunst en daarom ook een uitdaging daar je eigen draai aan te geven. Ik kijk er dus naar uit hoe de deelnemers daarmee om zijn gegaan, hebben de werken een eigen karakter? Daarnaast ga ik bij het jureren ook letten op kleur- en materiaalgebruik, atmosfeer van het werk, compositiekeuzes en weergave van licht en schaduw. Ik ben erg benieuwd naar de inzendingen!



Dorus Brekelmans
Dorus Brekelmans (Waalwijk, 1972) studeerde Toegepaste Grafiek aan de Karel De Grote Hogeschool voor Beeldende Kunsten in Antwerpen. Na zijn studie ging hij in 1998 aan de slag als zelfstandig illustrator en kunstschilder. Na twaalf jaar gewerkt te hebben aan uiteenlopende projecten,  heeft Brekelmans zich de laatste jaren meer en meer toegelegd op zijn werk als kunstschilder. Zijn schilderijen worden tentoongesteld in vooraanstaande galeries in binnen- en buitenland. Hij exposeerde in 2016 in het Breda’s Museum en in 2020 in het Stadsmuseum Harderwijk.

In 2013 en 2015 deed Dorus mee aan het t.v.-programma Sterren op het Doek. André Kuipers en Robert ten Brink kozen beiden het werk van Brekelmans als winnend portret.


Waar ga je op letten bij het jureren?

Ik ga letten op de techniek, kleurgebruik, compositie, sfeer en originaliteit.


Wil je meer weten over de schilder- en tekenwedstrijd? Lees dan hier verder!