Dutch Design Week Eindhoven is al ruim twintig jaar een fenomeen in de wereld van vormgeving. Uniek aan dit negendaagse evenement is dat alle deuren van studio’s en werkplaatsen tijdens ‘de week’ open gaan. Zo kun je letterlijk een kijkje nemen in de keuken van de ontwerpers. Van oudsher is het proces tijdens deze designweek belangrijker dan het eindresultaat. Of zoals ze in Eindhoven met gepaste trots zeggen: ‘In Eindhoven zie je de contouren van producten die je over een paar jaar in Milaan kunt verwachten’.
‘Dat open karakter is echt het bijzondere aan de design week van Eindhoven’, stelt Anne Moon Geurts, zelf van huis uit ontwerper maar inmiddels curator en uitbater van een van de design hotspots van Eindhoven, De Kazerne. Samen met haar partner Koen Rijnbeek transformeerde ze een oude marechausseekazerne in Eindhoven in tien jaar tijd tot zoals ze dat zelf noemt, ‘een totale designbeleving’, met expositieruimtes waar zij zelf maar ook anderen cureren, een designshop, twee restaurants en sinds kort ook acht luxe hotelkamers.
Studio Drift
Tijdens DDW cureert De Kazerne de expositie Circular Materialists, met onder andere aandacht voor het project Waste no more waarin trendvoorspeller Li Edelkoort samen met modeontwerper Eileen Fisher op zoek gaat naar circulariteit in de modeindustrie, onder andere door teruggeroepen kleding te verwerken in wandkleden. Ook zal er werk van Studio Drift te zien zijn. ‘Maar’, zo benadrukt Geurts, ‘wij willen er ook voor zorgen dat je alle 365 dagen van het jaar die bijzondere sfeer van DDW kunt proeven.’ En dat lijkt aardig te lukken, niet alleen bij De Kazerne maar ook op andere plekken in de stad kun je je permanent laven aan design in de breedste zin van het woord.
Studio Drift, Meadow, in De Kazerne op DDW 2018 foto: Ralph Roelse
Op het voormalige Philipsterrein Strijp S bijvoorbeeld, bevinden zich inmiddels permanente werkplaatsen en Yksi Expo, een galerie annex designshop waar Leonne Cuppen het hele jaar tentoonstellingen cureert. Cuppen is een van de grondleggers van Dutch Design Week. Dat was in 1998, toen DDW nog de ‘Dag van het Ontwerp’ heette en niet veel meer was dan een zaaltje met ontwerpers die hun nieuwste werk lieten zien. Bijzonder daaraan, memoreert Cuppen, is dat het niet van belang was of het werk al af was. Juist niet. Het gaat in Eindhoven altijd om het proces van werken, niet om een gelikt eindresultaat.
Cross-overs
‘Designers vangen met hun sterke narratieve kracht de wereld en weten die te materialiseren’, zegt Marlies Bolhoven, een van de programmamakers van het Eindhovense Dutch Design Foundation, de organisatie achter DDW. ‘En ze begeven zich daarmee regelmatig op het snijvlak van verschillende disciplines, zo ook dat van de kunst.’ Daarbij lag de focus zo’n tien jaar geleden vooral op unica, of ‘limited edition design’, dat voor flinke bedragen over de toonbank ging op beurzen als Design Miami/ Basel of de weg vond naar de galerie van Murray Moss of veilinghuizen als Christie’s en Sotheby’s. Maar dat is veranderd, weet Bolhoven. ‘Het object staat minder centraal, je ziet dat ontwerpers veel meer de relatie aangaan met hun omgeving, om er een nieuwe context aan te geven. Die verhalende kracht uit zich niet alleen in sterk conceptueel design maar ook in social design, het soms letterlijk uitvinden van nieuwe materialen en processen en het vertellen van verhalen. Een nieuwe generatie galeristen en kunst en designverzamelaars haakt daar heel duidelijk op aan. Bij de grote veilinghuizen ontbreekt die markt, maar elke zichzelf respecterende kunstbeurs richt graag een hoekje in voor deze crossover designerkunstenaars. Ook het succes van de jonge beurs Collectibles what’s in a name in Brussel laat de interesse zien voor dit nieuwe genre.’
Expositie van Designstudio Os en Oos in Strijp-T. Foto: Nick Bookelaar
Voor: Lukas Peet, Orbit. Achter: Caine Heintzman, Vine Series.
Speciale routes
DDW heeft speciale routes in elkaar gezet voor designliefhebbers die interesse hebben in een bepaald thema. Zo zijn er de Digitale Route, de Art & Collectables Route, de Bio Design Route, de Craft & New Materials Route en de Future Living Route. Ook is er een Talent Route, een Social Design Route en een Architecture & Public Space Route. Deze routes loodsen je langs de projecten die bij de onderwerpen passen en zorgen ervoor dat je precies weet wat er allemaal speelt in deze sector van design. De routes zijn hier te vinden.
De Art & Collectablesroute laat dit jaar interessante events en locaties zien op het snijvlak met kunst tijdens DDW. ‘Daarmee laten we zien hoe de grenzen tussen design en kunst vervagen. De route alleen al toont aan dat design niet altijd functioneel hoeft te zijn maar ook als verzamelobject kan dienen’, aldus Bolhoven. Naast de tour is er een aan Art & Collectables gewijde editie van de DDW Talks, op donderdag 24 oktober bij Fifth NRE, de oude energiecentrale van Eindhoven. ‘Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van Studio Drift zijn twee van onze zogenoemde DDW ambassadeurs. Zij werken per definitie op het snijvlak van disciplines; natuur en technologie maar ook kunst en design. Niet voor niets zijn zij boegbeeld van DDW dit jaar, samen met hen geven we vorm aan Art & Collectables.’
Dutch Design Week 2019
De beste kennismaking met de wereld van design is binnen handbereik. Binnenkort begint de 19e editie van Dutch Design Week (DDW) Eindhoven. Al lijkt die naam de lading al lang niet meer te dekken. Nieuwe makers mengen zich in cross-overs met technologie, natuur, ‘social design’ én kunst.