1 op de 4 Nederlanders heeft een hersenaandoening, dat zijn dus 4 miljoen Nederlanders. Hieronder vallen aandoeningen zoals ADHD, alzheimer en een hersenschudding, maar ook aandoeningen die niet zo snel aan de hersenen gekoppeld worden zoals depressie, angst en migraine.
 
Deze aandoeningen hebben grote gevolgen op het leven, maar een deel blijft onzichtbaar voor de buitenwereld. Denk hierbij aan veranderingen in denken, emoties en gedrag. En het zijn juist déze gevolgen die vaak als het meest ingrijpend worden ervaren. Overprikkeling bijvoorbeeld, zorgt voor vele mensen voor een dagelijkse strijd die het leven belemmert, terwijl niemand dit aan je kan zien. Ilana deelt in haar blogs  hoe zij omgaat met niet-aangeboren hersenletsel. 


Symbool 

Om meer bewustwording te creëren over de onzichtbare gevolgen van hersenaandoeningen is de Hersenstichting op zoek naar een pakkend symbool dat deze onzichtbare en onbegrepen gevolgen representeert. 
 
Het is de bedoeling dat dit symbool uiteindelijk breed ingezet gaat worden. Denk ter vergelijking aan het lieveheersbeestje dat gebruikt wordt als symbool tegen zinloos geweld, het vergeet-me-nietje voor alzheimer en de Pink Ribbon voor borstkanker. 


Waar zijn ze naar op zoek?

  • universeel symbool dat aansluit bij iedereen ongeacht gender, herkomst en achtergrond.
  • symbool dat naast visueel mooi en herkenbaar ook geladen is en verder kan worden ondersteund met een verhaal en boodschap.
  • uitnodigend, vriendelijk en herkenbaar symbool dat met trots gedragen kan worden. Dus niet te stigmatiserend of negatief ingestoken.
  • symbool dat gebruikt kan worden op verschillende manieren en plekken. Zowel off- als online. Bijvoorbeeld als speldje op kleding (dus niet te gedetailleerd), op T-shirts, posters, tv, voor campagnes, op de site, etc.


Prijzengeld

Het totale prijzengeld is € 3.000,- en wordt verdeeld onder de beste 5 inzendingen. De verdeling is als volgt:
  • 1e prijs € 1.000,-*
  • 2e prijs € 750,-*
  • 3e prijs € 500,-*
  • 4e prijs € 375,-*
  • 5e prijs € 375-*
*De genoemde bedragen zijn netto bedragen en zullen gegarandeerd worden uitgekeerd.
 
Na de deadline (14 februari), kiest de Hersenstichting een top 5 uit alle inzendingen. Tijdens de Brain Awareness Week (maart 2021) zal er gestemd worden op de top 5 door medewerkers van de Hersenstichting en bezoekers van de Brain Awareness Week. Na deze week zal vervolgens de winnaar bekend gemaakt worden. 
 
Een of meer van de de winnaars kunnen mogelijk ook bij de Hersenstichting aan de slag met een vervolgopdracht.symbool

Jouw inzending (max 3 A4)

  • De 1e pagina is helemaal voor jouw symbool. Laat dat voor zichzelf spreken!
  • Gebruik de overige pagina’s om uit te leggen op welke manier jouw symbool de bewustwording voor de onzichtbare en onbegrepen gevolgen van hersenen aandoeningen vergroot. Wat is het ‘verhaal’? en hoe wordt hiermee het gesprek op gang gebracht?
  • Leg eventueel uit op welke manieren jouw symbool verwerkt kan worden in campagnes en wat de impact hiervan zal zijn.
 

Voor wie?

Iedereen mag meedoen! Alle ideeën zijn welkom. Je inzending hoeft nog geen professioneel uitgewerkt idee te zijn (mag wel). 
Ook ontwerpers en bureaus zijn welkom - ook gezien de mogelijke vervolgopdracht. Let wel op de voorwaarden. De inzendingen zijn vrij bruikbaar door de Hersenstichting.
 

Timeline

  • Donderdag 10 december: Lancering Challenge
  • Zondag 14 februari 2021 23:59: Deadline challenge
  • Vrijdag 26 februari 2021: Bekendmaking Top 5
  • Maart 2021 (tijdens de Brain Awareness Week): Stemming top 5 
  • Week na de Brain Awareness week: bekendmaking winnaar


Achtergrondinformatie:

Op https://www.hersenstichting.nl/ staat meer informatie over verschillende hersenaandoeningen. Daarnaast zijn alle gevolgen uitgebreider beschreven op: https://www.hersenstichting.nl/gevolgen.

Bron: Battle of Concepts