Schilders van Licht - Monet tot Sluijters
Van zonovergoten landschappen tot scènes in felle spotlights, Schilders van licht presenteert in zes thema’s hoe kunstenaars rond 1900 licht weergeven. Zo schildert Claude Monet impressies van natuurlijke lichtval, stippelen Jan Toorop, Co Breman en Ferdinand Hart Nibbrig vibrerende lichteffecten en experimenteert Jan Sluijters met kleur om zijn sensaties van het licht te verbeelden. Leo Gestel vangt in zijn portretten het ‘innerlijke licht’ van zijn modellen, terwijl Kees Maks zijn schilderijen ensceneert in kunstlicht. Ten slotte gaan diverse kunstenaars op reis naar het mediterrane licht.
Impressies van licht
Startpunt van de tentoonstelling is De Dam en sluizen aan de Achterzaan van Claude Monet, een vluchtige impressie van het reflecterende ochtendlicht. In navolging van de Parijse impressionisten concentreren de schilders van de Haagse School zich in hun landschappen op het Hollandse licht. De kenmerkende Hollandse wolkenluchten van J.H. Weissenbruch en de zonnige landschappen van Anton Mauve zijn daarvan prachtige voorbeelden.
Licht door kleur
Vanaf omstreeks 1900 komen Nederlandse schilders los van een naturalistische weergave van het licht en verdiepen zich in diverse nieuwe kleurenleren. Jan Toorop introduceert het pointillisme in Nederland, waarna Breman en Hart Nibbrig de stippeltechniek losjes toepassen in hun landschappen. De ultramoderne Sluijters doet er vanaf 1907 nog een schepje bovenop. In felle kleuren geeft hij uitdrukking aan de gevoelens die het licht en het hem omringende landschap bij hem oproepen.
Elektrisch licht
Kort na 1900 kijken Jan Sluijters en Leo Gestel in Parijs hun ogen uit op de dansvloer die door elektrische kroonluchters fel verlicht wordt. Kees Maks prefereert kunstlicht zelfs boven natuurlijke lichtval en schildert veel artiesten in het felle voetlicht. De laatste zaal is gewijd aan kunstenaars die op zoek gingen naar het zuidelijke licht. Marius Bauer, August Legras en Hart Nibbrig reizen naar de Oriënt, terwijl Co Breman, Kees van Dongen, Leo Gestel en Charley Toorop het gloedvolle licht rond de Middellandse Zee opzoeken.
Schilders van licht presenteert vele zonnige en kleurrijke hoogtepunten uit de collectie van Singer Laren, waaronder diverse nog niet getoonde aanwinsten uit de Collectie Nardinc. Er is werk te zien van onder anderen Claude Monet, Eugène Boudin, J.H. Weissenbruch, Anton Mauve, G.H. Breitner, Isaac Israels, Jan Toorop, Théo Van Rysselberghe, Co Breman, Ferdinand Hart Nibbrig, Raoul Dufy, Jan Sluijters, Leo Gestel, Kees van Dongen, Kees Maks en Charley Toorop.
1 september t/m 10 januari
Singer Laren in Laren
http://www.singerlaren.nl
Anneke Wilbrink - Lofoten
Van 5 september 2020 t/m 3 januari 2021 laat Museum de Fundatie recent werk van Anneke Wilbrink (1973) zien. Haar kleurrijke schilderijen tonen een omgebouwde wereld die balanceert tussen sciencefiction en het hier en nu. Grootstedelijke architectuur gaat hand in hand met ongerepte landschappelijkheid.
Anneke Wilbrink ontving in 2006 de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Haar eerste expositie bij Museum de Fundatie had zij in 2010 in Kasteel het Nijenhuis. ‘Hoog tijd om haar recente kunst te laten zien’, zegt Ralph Keuning, directeur Museum de Fundatie. ‘Voor mij zit de fascinatie voor het oeuvre van Anneke Wilbrink in wat er allemaal gebeurt. Ik stap in haar wereld, maak er even deel van uit en besef dan dat het een schilderij is waarin ik me begeef. De tentoonstelling sluit mooi aan op het werk van haar leeftijdsgenoot Martin Kobe uit Leipzig, dat hiervoor op deze wand hing’
5 september t/m 3 januari
Museum de Fundatie, Zwolle
https://www.museumdefundatie.nl/
What A Wonderful World - Deladier Almeida
Deladier focust zich op de wonderschone effecten van de invloed van de mens op zijn omgeving. Zoals een astronaut naar de aarde terugkeert met heel ander beeld van onze planeet, biedt Almeida ook een heel andere manier van kijken naar onze omgeving.
12 september t/m 29 september
The Obsession of Art, Bergen
https://www.artobsession.nl/nl/home/
Een leven lang uit het atelier
Een expositie met tekeningen van de Veldhovense kunstenaar Harrie Borgers. Harrie Borgers koos niet zoals enkele van zijn broers en zussen voor muziek, maar voor het leven als beeldend kunstenaar. Hij keek, luisterde en voelde nauwgezet. Hij tekende, fotografeerde en schilderde zijn leven lang.
Na zijn dood heeft de familie het nagelaten werk geordend en verzorgd. Jan Dams selecteerde de tekeningen voor deze expositie die wordt aangeboden door de familie Borgers.
De rest van het werk van Harrie Borgers wordt uitgelicht en toegelicht op 25 oktober, 8 november en 6 december onder de titel een zondagmiddag rond de expositie van Harrie Borgers.
13 september t/m 06 december
Museum 't Oude Slot, Veldhoven
http://www.museumoudeslot.nl
De Kracht van Katwijk in de schilderkunst
Het vissersdorp Katwijk aan Zee werd al in de 17de eeuw ontdekt door kunstenaars als Jan van Goyen en Cornelis Beelt. Zij schetsten aan het strand en werkten thuis in Leiden en Rotterdam hun Katwijkse schilderijen uit. Door de zoektocht van kunstenaars in de 19de eeuw naar niet door industrie bedorven plekken, trokken zij naar idyllisch gelegen dorpjes op het platteland en aan zee. Daar had het leven stilgestaan. Het vissersdorp Katwijk aan Zee genoot vanaf 1873 grote belangstelling van kunstenaars uit Nederland maar ook heel veel uit Duitsland, Engeland en Amerika.
Het Katwijks Museum verkeert in de bijzondere positie dat het maar liefst vier schilderijen in haar collectie heeft die zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. Al in 1983 werd het eerste werk met steun aangekocht, een Gezicht op Katwijk aan Zee van Emil Neumann, in 2003 het Badhuis van Kasparus Karsen en in 2006 de melancholische en symbolistische tekening Zwervers in de duinen van een van de belangrijkste kunstenaars die in Katwijk woonde: Jan Toorop. En zeer recent het werk van Jan van Goyen, Strandgezicht met visverkopers te Katwijk 1641.
In totaal konden de afgelopen periode maar liefst 250 kunstwerken worden toegevoegd aan de toch al rijke kunstcollectie. De vier met steun van de Vereniging Rembrandt aangekochte kunstwerken zullen een hoofdrol spelen in de tentoonstelling. De geselecteerde kunstwerken tonen niet alleen het belang voor Katwijk maar ook voor de Collectie Nederland als geheel: de Kracht van Katwijk in de Schilderkunst.
22 september t/m 23 januari
Katwijks Museum, Katwijk
http://www.katwijksmuseum.nl
Tegendraads - Aad de Haas
Deze tentoonstelling is onderdeel van het project Aad de Haas – 100 jaar. Een samenwerkingsverband tussen SCHUNCK Museum in Heerlen, het Limburgs Museum in Venlo en Chabot Museum in Rotterdam ter ere van het 100 jarige jubileum van de markante, non-conformistische Limburgse kunstenaar met Rotterdamse roots: Aad de Haas. Waarin we een intieme kijk in het eigenzinnige hoofd en het bevlogen hart van deze kunstenaar nemen, en die een eigen(wijze) positie inneemt in de Nederlandse kunstgeschiedenis.
Meer dan 250 werken in de tentoonstelling Tegendraads onderstrepen de veelzijdigheid van De Haas, die zich uitdrukte in verschillende stijlen en technieken, met als rode draad zingeving en engagement. Dit drukte hij keer op keer uit in thema’s variërend van mystiek, macht en activisme tot heimwee, begeerte en (angst voor) de dood. Deze thema’s zijn vandaag de dag onverminderd relevant en zinnenprikkelend. De Haas verbeeldde ze in een geheel eigen fantasierijke en lustvolle beeldtaal, die doet denken aan symbolisten als Gustave Moreau, Odilon Redon en James Ensor. In zijn werkhouding en leven was hij altijd tegendraads; activisme en autonomie gingen bij hem hand in hand.
22 september t/m 23 februari
Schunck Glaspaleis, Heerlen
http://www.schunck.nl
Schepen op de Oosterschelde bij de Zuidhavenpoort van Zierikzee, 1640-1656 - Hendrick van Anthonissen (1605-1656)
Volgens de titel toont dit werk ‘schepen op de Oosterschelde bij de Zuidhavenpoort van Zierikzee’. Het tafereel oogt aannemelijk maar historisch gezien klopt het niet helemaal. Het brede water is niet de Oosterschelde. Op deze plaats bevindt zich sinds 1599 het havenkanaal, een gegraven verbinding van de zuidelijke stadsgracht naar de Oosterschelde.
Het poortgebouw is een overblijfsel van de vroeg 14de-eeuwse stadsverdediging. In werkelijkheid is het gebouw, bekend als Zuidhavenpoort, veel hoger en veel dieper. Dit specifieke stukje Zierikzee is nog steeds zeer geliefd. Elke dag leggen tientallen stadsbezoekers deze plek vast voor thuis en voor later.
Tot voor kort hing dit schilderij in het voormalige directiegebouw van de Koninklijke Marine in Den Helder. Het maakt deel uit van de Kunstcollecties van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Op 25 september 2020 zal dit kunstwerk aan boord van Zr. Ms. Zierikzee worden overgebracht naar Zierikzee. Voor het winterseizoen 2021-2022 heeft het Stadhuismuseum Zierikzee een tentoonstelling gepland met werk van maritiem schilder Hendrick van Anthonissen en van zijn eveneens als maritiem schilders bekendstaande vader Aert Anthonisssen en zoon Arnoldus van Anthonissen.
26 september t/m
Stadhuismuseum Zierikzee, Zierikzee
https://www.stadhuismuseum.nl/