1. Gustav Klimt - De Kus

 
Gustav Klimt, De kus (Duitse titel: 'Der Kuss'), 1907 - 1908,
olieverf op doek, 180 x 180 cm,
collectie Österreichische Galerie
Belvedere, Wenen
   
   
Kunstenaar Gustav Klimt
Land Oostenrijk
Stijl / Stroming / Periode jugendstil /
moderne kunst /
20e eeuw
Locatie / Museum Österreichische Galerie
Belvedere, Wenen










Op het doek is te zien hoe een man een vrouw op haar hand kust terwijl hij haar hoofd vasthoudt. In de achtergrond heeft Klimt goud verwerkt. Mede hierdoor krijgt het schilderij de uitstraling van een modern icoon. Klimt was zelf nooit getrouwd geweest en was dol op vrouwen, want hij heeft maar liefst 14 kinderen bij verschillende vrouwen verwekt. 

 

2. Frederic Leighton - The Fisherman and the Syren

 
Frederic Leighton, The Fisherman and the Syren,
1856-1858, olieverf op doek, 66.3 × 48.7 cm, 
 
   
Kunstenaar Frederic Leighton
Land Engeland
Stijl / Stroming / Periode 1856-1858 
Romantiek
Locatie / Museum Bristol Museums, Bristol, Engeland








Dit vroege werk is geïnspireerd door een gedicht van Goethe, dat het verhaal vertelt van een zeemeermin die uit het water opklimt om zich te beklagen tegen een ​​visser dat hij haar kinderen verleidt tot de dood. De schoonheid en de onweerstaanbare verleidelijkheid van de zeemeermin lokt de visser naar het water en de vergetelheid. 



3.  René Magritte - The Lovers

 
René Magritte, The Lovers, 1928, olieverf, 54 cm x 73 cm
   
Kunstenaar René Magritte
Land Engeland
Stijl / Stroming / Periode 1928
Surrealisme
Locatie / Museum Moma, New York








Onderdeel van een reeks van vier variaties die Magritte in 1928 schilderde, roept de kunstenaar het filmische cliché van een close-up-kus op, maar ondermijnt ons voyeuristisch plezier door de gezichten in stof te bedekken. De gedrapeerde doek of sluier om de identiteit van een figuur te verbergen, komt overeen met de surrealistische interesse in maskers, vermommingen en wat er achter of onder verborgen zit.