Een interview met...
Dick Kamstra

Afl. 6: Dick Kamstra

Vertel wat meer over jezelf: wanneer ben je begonnen met schilderen? Welke opleiding heb je gevolgd?
Ik ben begonnen met schilderen rond de eeuwwisseling. Ik lag in scheiding en zat dagen in mn eentje. Aangezien ik al mijn hele leven teken was de stap naar schilderen niet al te groot. Ik begon met Brood kopieën te schilderen voor vrienden. En van lieverlee ging ik verder met schilderen van bijvoorbeeld stillevens en dieren. Eerst in acryl en daarna in olieverf. Maar ik bleek allergisch te reageren 
op de verdunners. Dus ging ik weer terug naar acryl. Hiermee ging ik steeds gedetailleerder werken.

Hoe heeft je stijl zich ontwikkeld gedurende deze tijd? 
Ik ging mij steeds meer toeleggen op portretten van bekende personen. Een serie van het koninklijk huis was o.a. het gevolg. Deze hing jaren in de vergaderkamer bij ons op het werk. Na mijn pensioen als beroeps militair bij de Koninklijke Marine ben ik "fulltime time" gaan schilderen in mijn nieuwe omgeving. Ik was namelijk verhuisd van Haarlem naar Marsum in Friesland. Mijn vriendin werkt fulltime en 's morgens zit ik in de keuken te schilderen. Meestal in een sessie van 3 á 4 uur en dan hou ik er mee op om andere dingen te gaan doen. 

 
Dick Kamstra
Dick Kamstra, Het ken net,  olieverf, 80 x 60 x 1.5 cm, 2021

Wat is je huidige expertise/stijl?  
Eigenlijk schilder ik alles wat ik op dat moment leuk vind, van portretten naar koeien, paarden, stillevens, doorkijkjes noem maar op. Een kunstenaar zei mij eens dat dat mijn makken was omdat er geen herkenning in mijn werk was. Ik moest meer series maken en mij meer bij bepaalde onderwerpen houden. Maar als ik twee portretten heb gemaakt, moét ik gewoon iets anders schilderen. 
 
Met welke materialen werk je graag?
Sinds mijn deelname aan Project Rembrandt ben ik met cobraverf, een waterverdunbare olieverf, gaan schilderen. Dit was een hele omslag van acryl en dat heeft mij ook de kop gekost om niet in de finale van Project Rembrandt te komen. Inmiddels ben ik gewend en wordt het werk steeds beter.

Heb je een eigen atelier en zo ja, hoe ziet je werkplek er uit?
Toen het appartement boven ons vrijkwam heb ik dit gekocht met de intentie er mijn atelier te vestigen en daar te kunnen schilderen en workshops en lessen te geven. Helaas heb ik hier nog nooit gebruik van kunnen maken. Mijn bonus dochter met haar gezin hadden woonruimte nodig en bewonen dit nu (hopelijk) tijdelijk..

Waar zou je nog graag meer over willen weten en kunnen?
Van het hele gedetailleerde ben ik mij meer op de losse toets gaan toeleggen. Alles zelf uitvinden, want ik ben compleet autodidact. Ik denk dat ik vroeger lessen had moeten krijgen om een stap hoger te komen. Nu puzzel ik vaak met bepaalde moeilijkheden, maar kan dan vaak uit werk van grote meesters als Rembrandt of Hals de oplossingen vinden.
 
Dick Kamstra
Dick Kamstra, Oosterse man met tulband,
olieverf, 24 x 30 x 0.5 cm, 2020

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Mijn inspiratie haal ik uit de dingen die ik om mij heen zie gebeuren. Als ik de hond uitlaat denk ik vaak aan wat ik binnenkort ga maken. Ik zie mijzelf niet als kunstenaar maar meer als ambachtsman...

Wat zijn de tips voor andere kunstenaars?
Mijn tip voor anderen is: ontwikkel je stijl in de manier die je het meeste ligt. Zoek een leraar of lerares die dit in je ontdekt en samen met jou je stijl weet te ontwikkelen. Ga niet imiteren en werk altijd vanuit de losse pols. Het gaat namelijk niet om perfecte gelijkenis maar om de spirit die je overbrengt..


Schilderen doe je vanuit je ziel! 


Werk je ook in opdracht?
Op dit ogenblik ben ik weer druk in de weer met opdrachten. Vooral overledenen mag ik vaak schilderen. Ook blijven dieren mijn passie houden. Ook hier geldt niet perfecte gelijkenis, maar de baas moet zeggen ja!! Dat is mijn hond kat of paard...

Meer van Dick zijn werk zien?
Nationaal Atelier

Meer interviews lezen?

Wil je ook in deze rubriek en in de nieuwsbrief staan? 
Mail dan naar info@nationaalatelier.nl