Ondanks de zinderende hitte was het zondag 10 september best uit te houden in de tuin van Museum No Hero. Onder de reusachtige Hartman parasols wachtten de genomineerden gerieflijk uit de zon op de uitslag van de Nationaal Atelier Zomer Wedstrijd.
De prijsuitreiking was een gemoedelijk een-tweetje van Sam Drukker en Alexander Pechtold.
Na een kort welkom geeft jurylid Alexander Pechtold de microfoon aan gastheer Gerard Kokhuis, bij No Hero verantwoordelijk voor de PR. Kokhuis staat even stil bij een aantal memorabele momenten uit de korte geschiedenis van het museum. “Als je hier langsrijdt, zie je alleen het gebouw – en niet de tuin. Maar het is juist de combinatie van die twee die No Hero uniek maakt. Beide zijn in pacht van het landgoed Twickel. De collectie van het museum is van directeur Hartman tuinmeubelen Geert Steinmeier, een man met twee liefdes: zijn gezin, en kunst. We zitten in een jubileumjaar, we bestaan vijf jaar. In die korte tijd hebben we al veel exposities gehad. Het begon met kunst uit China. Daarna Vietnam. Andere exposities betroffen onder meer Yves St.Laurent en George Michael. En nu de Überraschung, Oost-Duitse kunst. Daarnaast ook nog Kleur Bekennen – een selectie van wat Steinmeijer op dit moment in depot heeft: zo’n 1022 objecten in eigendom. Volgend jaar april opent de expositie over de Neue Leipziger Schule.”
Daarna krijgt Mi Ying Chen het woord. Eerder die middag heeft zij de Nationaal Atelier-leden door het museum geleid en kennis laten maken met de expositie die Überraschung. Als kunst-eclecticus vertelt ze nu over het spanningsveld tussen de figuratief gebleven kunst in het oosten en de beweging naar (Amerikaans) abstract in het (vrije) westen. Ofwel: Staatskunst versus vrije kunst.
Uitreiking
Dan wordt overgegaan tot het bekendmaken van de winnende kunstwerken. Alexander Pechtold memoreert: “Wij als jury moesten meer dan 100 inzendingen beoordelen. Dat was best een klus. Er was ook deze keer weer heel veel kwaliteit. Desondanks vertoonde de top-vijftien van elk van de vier juryleden een opvallend grote overlap.”
“Unaniem”, valt Sam Drukker bij. Hij nodigt de genomineerden uit om bij hun werk te komen staan en doet een snel vragenrondje. Zijn humor leidt tot openhartige antwoorden.
De jury heeft lang gewikt en gewogen, maar kon niet tot een besluit komen over wie de tweede en wie de derde prijs verdiende. Dankzij Alexander is dat politiek opgelost: er is tactisch besloten om twee tweede prijzen toe te kennen.
Een moeilijk moment voor Alexander Pechtold blijkt een vrolijk moment voor Phylicia Akkermans
Drukker roemt de sfeer en de originaliteit in het werk Été Provençalevan Rob van de Wetering, die een metersgroot schilderij maakte op een tot paneel gesneden kartonnen doos. Ook over de andere tweede prijs is Drukker onverbloemd complimenteus. Het schilderij Vrouw aan Zee van Wilma Düren heeft enerzijds (anatomie) iets naïefs, maar hoe charmant en hoe vakkundig is een en ander in de compositie opgelost. “Dat mag intuïtie zijn, maar is echt goed, geraffineerd gedaan, precies zoals de grote meesters dat deden”, aldus Drukker.
Nog even in spanning: wie is de winnaar?
Over het winnende werk Zomer van Annemarie Schoonderwoerd zegt hij: “Er waren meerdere inzenders die ik hartstochtelijk kon verdedigen voor een eerste plek. Er is goed gewerkt.
Sam legt uit hoe je kleur veroorzaakt in zwart-wit.
Maar unaniem waren we over de inzending van Annemarie. Hoe je in zwart-wit de zomer verbeeldt? Zo dus! Want als je dat goed doet, kun je ongelofelijk veel kleur veroorzaken. Als de tonen goed verdeeld zijn, werkt dat heel coloristisch. Ook de compositie is heel erg origineel, voor 80% bestaande uit een weerspiegeling. Dat is heel slim opgepakt. Het is verschrikkelijk origineel – op alle manieren. Techniek, compositie, en uitvoering. Een leuke winnaar van deze Zomer Wedstrijd.”
Het toelichten van jurybesluiten door Sam Drukker is nooit saai.
Dan wordt winnares van de Publieksprijs Sandra Lingg nog in het zonnetje gezet. Maar liefst 119 stemmen kreeg zij met haar schilderij Zomer.
Tot slot kondigt Sam Drukker de Herfst Wedstrijd aan: “We gaan naar de herfst. Dan willen we natuurlijk iets heel kleurrijks zien. De zomer in zwart-wit, maar dan niet de herfst in bruintinten. We moeten nu subtiel doen. We moeten kijken naar aftakeling, afbraak, intense kleuren, grote toonverschillen, naar beweging. Krioelen en wervelwinden, vallende bladeren. Laat het allemaal gebeuren. En wees origineel.”
“Herfst is eigenlijk heel mooi. Heel ingehouden. Neem bijvoorbeeld Georgia O’Keeffe. Heel simpel, heel direct, heel letterlijk, herfstbladeren in de kleuren die je kunt verwachten – en dat is eigenlijk al mooi genoeg als onderwerp. Of neem Monet: heel spannend. Een pastel: fantastisch van kleur, lijkt eerst simpel, zwaar licht en zwaar donker, maar als je goed kijkt, zit er zoveel kleur in die herfstluchten. Dan Willy Broers, een beetje wat onbekendere Nederlandse schilder, een abstract ritme (denk: vallende bladeren) en de kleuren daarmee in overeenstemming. En ook hier kunnen we niet om Van Gogh heen. De jaargetijden omgezet in zijn verf. Beweeglijkheid. Jackson Pollock. Etc.” De Herfst Wedstrijd gaat bijna van start, binnenkort delen we hier meer over.
Alexander Pechtold maakte er een feestje van
Phylicia Akkermans besluit de middag samen met Alexander Pechtold met de introductie van de Nationaal Atelier Leden Catalogus. Klik hier om er een te bemachtigen.
Meer beelden zien van de prijsuitreiking? Bekijk de video: